ROZVOJ PODNIKÁNÍ

Gator, zákazník, pole

 

 

Na jihu Dánska je 33 °C. Po týdnech obrovského horka je všechna tráva žlutá a poskytovatelé služeb nemají co síct. Když jsou stroje nečinné a obsluha doma, potřebují společnosti hluboké kořeny a inteligentní strategie, aby se s nastalou situací vyrovnaly. OKNygaard má obojí.

Peter Porup je velkým zastáncem strategického plánování. Jako jeden ze čtyř ředitelů společnosti OKNygaard rozhoduje o tom, jaké stroje úspěšný poskytovatel služeb zakoupí nebo pronajme a zařadí do svého širokého portfolia. Vedle služeb zaměřených na trávníky má společnost také tzv. "betonovou" divizi, která provádí montáž kanalizace a stavbu rozsáhlých ploch, jako jsou parkoviště. Tyto dva pilíře společně zajišťují stabilitu a flexibilitu, kterou podnik potřebuje k adaptaci a růstu. K tomu jsou podloženy smlouvami uzavřenými na několik let, což umožňuje spolehlivé finanční plánování.

Komerční sečení, zákazník, strojní hala, komerční sekačka
Komerční sečení, strojní hala, Z997R, sekačka s nulovým poloměrem otáčení

Prostřednictvím strojového parku s jedenácti stroji, jedním v každé provozovně, se společnost OKNygaard může pochlubit úctyhodnou zásobou vybavení. Jak ale zdůrazňuje Peter, nejvíc ze všeho záleží na lidech. “K rozvoji podniku, jako je ten náš, potřebujete správné lidi a správnou strukturu. Jedná se o týmové úsilí, nikoli snahu jednoho člověka. A my náš tým sestavujeme pečlivě.”

Díky přátelské atmosféře, efektivním službám a sofistikované podnikové image se společnost OKNygaard může pochlubit dobrou pověstí, která je atraktivní jak pro zaměstnance, tak pro zákazníky. Jak říká Peter, každý z 560 zaměstnanců společnosti je současně prodejcem.

Komerční sečení, strojní hala, sekačka s nulovým poloměrem otáčení, kompaktní traktor, zákazník, prodejce, hovor

SPOLUPRÁCE S TĚMI NEJLEPŠÍMI

A když už je řeč o prodeji, Peterův vztah s prodejcem výrobků John Deere pro péči o trávník je dalším důležitým faktorem úspěchu. Dlouhá léta se zná a často obchoduje s Olem Mathiesenem. Ole byl v roce 2003 prvním, kdo Peterovi dodal zcela první zelený stroj. Dnes společnost OKNygaard provozuje přibližně 80 výrobků John Deere pro péči o trávník. Současný strojový park je rozmanitý a zahrnuje žací stroj s čelním žacím ústrojím 1550 či rotační žací stroj pro velké plochy 1600 a traktory, například deset zcela nových modelů 2036R a stroje řady 6. Všechny jsou v souladu se zásadami společnosti nové nebo byly pořízeny nedávno.

     

Co se celkových nákladů na vlastnictví týče, jedenáct místních manažerů ze zkušenosti ví, že investice do strojů John Deere se vzhledem k delší provozuschopnosti více než vyplatí. Ale nejde jen o stroje. Peter také pravidelně testuje výrobky konkurence a neváhá vybízet Oleho k tomu, aby přicházel s ještě lepšími řešeními. A to pak začne být všechno opravdu zajímavé.

Ole Mathiesen začínal jako mechanik, poté se věnoval prodeji a deset let provozoval vlastní prodejnu John Deere, než ji prodal společnosti Semler Agro. Takže pokud chcete kreativní řešení pro trávník, které funguje, Ole je tím, na koho byste se měli obrátit. Jsou to jen čtyři týdny od chvíle, kdy Peter zavolal, že místní manažer potřebuje rotační žací stroj kvůli nové zakázce na fotbalové hřiště. A co si Ole myslel o konfiguraci, kterou chtěl koupit? Ole vše pečlivě vyslechl, pak potřásl hlavou a přišel s řešením, které bylo odlišné – a o 2000 kg lehčí. “Během ukázky manažer i zaměstnanci všechno opravdu pozorně sledovali,” vzpomíná Ole. “Nejdřív se zamračeným výrazem, potom s úsměvem… a nakonec řekli, že nic lepšího ještě neviděli.”

Sám sebe vnímám spíš jako poradce v oblasti strojů než prodejce.
OLE MATHIESEN
JOHN DEERE SALES MANAGER GOLF

Pro Petera a jeho společnost je důležité mít partnera, který sdílí schopnost plánovat dopředu a dívat se na věci jinýma očima. Ole Mathiesen a John Deere s potěšením podporují strukturu společnosti, kdykoli mohou – například formou servisu a oprav jejího strojového parku John Deere. Stejně jako řada dalších poskytovatelů služeb si společnost OKNygaard rutinní údržbu a opravy zajišťuje sama. Avšak místo toho, aby měla dílny ve všech 11 provozovnách, sestavila vlastní tým pro rychlé řešení problémů: Blue Men.

MODRÁ SE SETKÁVÁ SE ZELENOU

Blue Men (Muži v modrém) jsou vyškolení mechanici společnosti OKNygaard, kteří vyjíždějí k obsluze v terénu, když je třeba vyměnit nůž nebo řemen. Vedle toho provádějí běžnou údržbu výrobků John Deere, které společnost používá, v šesti- nebo dvanáctiměsíčních intervalech. Kdykoli potřebují pomoc, zavolají na příslušná telefonní čísla společnosti John Deere a požádají o profesionální asistenci a okamžitou objednávku dílů.

     

Jako společnost poskytující služby také vyžadujeme mimořádnou kvalitu služeb. Proto používáme výrobky John Deere.
PETER PORUP
DIRECTOR OKNYGAARD
Komerční sečení, Gator, prodejce, zákazník, zahrada

PODNIKÁNÍ ZALOŽENÉ NA LIDECH

Tyto osobní služby jsou dalším příkladem toho, jak důležití jsou lidé a schopnost jednat s lidmi v současném obchodním prostředí. Je snadné mluvit o hodnotách a přesvědčení, když podnik vzkvétá. Když ale udeří vlna veder, jak se stalo v roce 2018, skutečně se ukáže, jak se společnost chová ke svým zaměstnancům.

Jako většina poskytovatelů služeb má společnost OKNygaard řadu záložních pracovníků, kteří minimalizují dopad na zaměstnance, a “časovou banku”, kterou zaměstnanci mohou plnit v rušných měsících a poté vyprazdňovat v době, kdy není moc práce, aby si udrželi stabilní příjem. Společnost ale dělá mnohem víc. “Chceme, aby se naši lidé rozvíjeli,” vysvětluje Peter Porup. “Proto je vybízíme k tomu, aby absolvovali podnikový kurz a rozšířili své dovednosti, nebo aby se dokonce zcela přeškolili, a neseděli doma.”

Pro Petera Porupa sezení doma nikdy nebylo a není. Vedle vášně pro golf, kterou sdílí s celou rodinou, je Peter zapáleným (a vysoce soutěživým) cyklistou, který miluje jízdu v náročném terénu a závody na dlouhé tratě s místním klubem. Jak Ole Mathiesen zdůrazňuje, jen v této jediné oblasti se on a jeho dlouholetý zákazník nikdy neshodnou. “Proč se potit na trase Dánsko–Paříž, když můžete jet v klimatizovaném autě?”

Komerční sečení, zákazník na závodním kole