Na cestě za zlatem
Vyvážecí stroj John Deere 1910G je v lese monstrem, ale jak říkáte modelu 1910G ve zlatém dole? Zdá se, že 1910G je skutečným monstrem i v důlní štole – jak prokazují zkušenosti z finského Laponska.
Důl Kittilä, který se nachází v Laponsku ve Finsku, je v současnosti největším zlatým dolem v Evropě. Důl je provozován společností Agnico Eagle Finland Oy a využívá mobilní zdvihací vrták Sandvik Rhino 100 namontovaný na stroji John Deere 1910G fungujícím jako nosič. Tuomas Kyykkä představuje společnost TRB-Raise Borers Oy, finskou společnost, která vyrábí a upravuje zdvihací vrtáky pro zákazníky po celém světě. Podle Kyykkä v případě Kittilä standardní sortiment průmyslových výrobků nenabízí funkční řešení, protože kapacita nebyla optimální a kabinové funkce nebyly dostatečně mobilní. “V rámci této koncepce v dole získáte skutečný užitek z kabiny, která se plně otáčí,” vysvětluje Kyykkä. Zlatý důl Kittilä obdržel svůj stroj 1910G v roce 2017.
Zábavná jízda
Podle Kyykkä byla zpětná vazba z dolu mimořádně pozitivní: kromě obrovského výkonu a skvělé ergonomie je “skutečnou radostí” ovládat 1910G. “Je zcela zřejmé, že se jedná o nejoblíbenější stroj u pracovníků obsluhy díky kabině s vyrovnáváním a skvělým výhledem kolem stroje,” říká Kyykkä a dodává, že například absolvovat osmihodinovou směnu je z ergonomického hlediska mnohem snazší, když celý den řídíte stroj 1910G. Nicméně, typ 1910G nebyl prvním strojem řady 1910 v Kittilä. Jak se ukazuje, při rozhovorech s odborníky ze společnosti John Deere v Tampere ve Finsku na začátku roku 2010 se ukazovalo, že typ 1910E by mohl být vstupenkou do zlatého dolu.
Jdete do hloubky?
Typ 1910E byl dostatečně agilní, aby zvládl práci v dole, a byly vybavený otočnou kabinou s vyrovnáváním, která se skvěle hodí pro náročné důlní provozní podmínky. Další kroky: Personál společnosti John Deere v Joensuu ve Finsku předem upravil stroj 1910E tak, že odstranil výložník a nákladovou část a rovněž snížil stroj. Pak byly provedeny další úpravy stroje 1910E pro zdvihací vrtáky TRB a jako nosič byl vybaven dalšími řešeními. “Také v kabině byly provedeny určité změny, například byl přidán provozní naváděcí systém a doplněny obrazovky,” říká Kyykkä.
Zvýšení výroby
Nový “Deer-Rhino” zamířil s velkými očekáváními do Laponska v roce 2014 – a brzy se prokázalo, že zdvihací vrták se stal skutečným rozdílovým prvkem, který přináší obrovské zvýšení denní produkce. Model 1910E se osvědčil jako vysoce spolehlivá stroj s minimálními prostoji. To znamená, že brzy nastal čas získat dalšího dříče a o tři roky později přišel typ 1910G. Podle Kyykkä jsou oba zdvihací vrtáky naprosto univerzální, schopné vrtat nahoru nebo dolů a jsou vybavené čtyřmi různými vrtacími moduly. “Vrtáky se snadno vyměňují – i když to pracovník obsluhy dělá poprvé, trvá to pouze dvě hodiny,” říká Kyykkä.
In The Forest 2/2020